Asfalt yapımı, kolay ve hızlı uygulanabilen üstün bir kaplama türüdür. Dünya çapında yaygın olarak yol, saha, otopark gibi yerlerde kullanılmaktadır. Asfalt yapımı, sırasıyla yapılması gereken ve uzmanlık gerektiren bir işlemdir. Bu yazımızda asfalt yapım sürecinin tüm aşamalarını başlıklar halinde ele alacağız. Birinci ve en önemli kısım, asfalt serimi yapılacak zeminin gözden geçilmesidir. Asfalt yapımı, zemin hazırlığı, zemine akar kodu verilmesi, alt tabakanın yapılması ve sıkıştırılması ve asfalt serim işleminin ardından silindir ile sıkıştırma işleminden ibarettir. Sıfırdan yapılan bir yol veya sahanın sırasıyla, kazıma, bütümlü temel tabakası 12 cm kalınlıkta, binder tabakası 7 cm kalınlıkta ve aşınma asfalt tabakası 5 cm kalınlıkta serilip standarta uygun bir şekilde silindir ile sıkıştırılmalıdır.

Asfalt Serimi

Asfalt Serim işleminin ilk adımı asfalt veya beton mevcut yüzeyin kaldırılmasıdır. Yıkım ve sökme işlemi, freze, CSB, Bobcat ve gerektiğinde ön yükleyiciler ve büyük damperli kamyonlar dahil olmak üzere ağır makineler kullanılarak tamamlanır. Hafriyat daha sonra kaldırılır. Bu işlem tüm zeminler için geçerli değildir. Alt taban, yeni kaplamayı desteklemek için sabit bir yüzey sağlar. Alt taban, donma ve çözülme nedeniyle kışın zarar görmesini azaltmaya yardımcı olan bir donma bariyeridir. Yükleme, taban kalınlığı boyunca, temel stabilite ve sıkıştırma olan temel adım. Alt taban uygun şekilde sıkıştırılmazsa, üstteki asfalt yüzey yıllarca dayanıklılık sağlamayacaktır. Bazı eski ve beton zeminler sağlam olduğundan kaldırılmasına gerek olmadan üzerine asfalt uygulaması yapılabilir.

Tevsiye ve Eğim ise Nivelman ve Lazer yardımı ile suyun uygun şekilde akmasını sağlamak için asfaltlanacak yüzey derecelendirilir. Doğru su tahliyesi çok önemli bir husustur. İyi bir akar koduna sahip olmayan asfalt zeminler zamanla çukurlar, çatlaklar ve kabarmalar oluşabilir.

Asfalt Dökümü

Asfalt dökümü, alt taban döşendikten ve yumuşak alanlar belirlendikten ve onarıldıktan sonra, yapılması gereken işlemdir. Asfalt plentinden gelen kamyon dorselerindeki sıcak asfaltın finişer ağzına dökülmesi ve finişerin asfaltı dökmesi sonrasında çift bandanalı silindirler tarafından iyice sıkıştırılması işlemidir. Bağlayıcı tabaka, yağ ile karıştırılmış büyük agregadır, bu da onu çok güçlü ve dayanıklı kılar. Bağlayıcı tabaka, herhangi bir yeni asfalt yüzeyin mukavemeti olarak düşünülebilir. Yeni bir asfalt yüzeyin destekleyici yapıları kurulduktan sonra, temiz ve pürüzsüz bir sürüş sağlamak için taze asfaltın üst tabakası eklenir. Yüzey asfaltı küçük agrega, kum ve petrolden oluşur. Bu malzeme kombinasyonu, uygun şekilde monte edildiğinde pürüzsüz bir sürüş ve parlak, çekici bir bitmiş yüzey sağlayan simsiyah asfalt oluşturur. Mevcut araba yollarına, yollara veya park alanlarına bağlanmayan bir asfalt yüzeyin döşenmesi çok nadirdir. Bu nedenle, asfalt kaplama müteahhitleri eski yüzeyden yeniye geçişi yumuşatmanın bir yolunu bulmalıdır. Alın derzleri, eski asfalt veya betonun yeni asfalt kaplamayla buluştuğu alanlardır. Bu geçiş alanları, sınıflandırma ve su akışının uygun olduğundan emin olmak için özel dikkat gerektirir. Sürücülerin ve yayaların yüzeylerde bir fark görmemesi için popo eklemler önemlidir.

 

Asfalt Yapımı Son işlem

Asfalt ve alın derzleri döşendikten sonra tüm yüzey düzlenir ve sıkıştırılır. Bir tekerlekli kamyon kullanılarak, yeni asfalt kaplama yüzeyi sıkıştırılır ve düzeltilir. Bu işlem adımı, pürüzsüz yeni yüzeyde hiçbir küçük agrega veya taş parçasının kalmamasını sağlar. Asfalt kaplama yükleniciniz, yeni asfalt yüzeyinizin eviniz, işyeriniz, şehriniz veya kasabanız için yıllarca dayanıklılık ve işlevsellik sağladığından emin olmak için bu kurulum adımlarını takip etmelidir. Ancak kurulum işleminin yalnızca uygun bir yüzey incelemesini ve tam bir tahmini takip etmesi gerektiğini unutmayın. Asfalt sıkıştırma işlemi bittikten sonra henüz 90-120 derece sıcaklıkta iken desen yapılabilir. 

Asfaltın Avantajları

Asfalt kaplamanın ekonomik, dayanıklı, az bakım gerektiren ve çevre dostu olduğunu unutmayın. Aslında asfalt, betonun yaklaşık yarısı kadar sürede ve çok daha az maliyetle kurulabilir ve aşağıdakiler dahil birçok ek özelliğe sahiptir:

• Asfalt, beton gibi pul pul dökülmez ve çatlama olasılığı çok daha düşüktür.
• Asfaltta çatlaklar oluştuğunda, düşük maliyetle tamir edilmesi kolaydır.
• Kışın kar ve buz, asfalttan betona göre çok daha çabuk erir çünkü asfaltın siyah yüzeyi ısıyı emer ve tutar.
• Asfalt, betonun yaptığı gibi tuz kullanımından bozulmaz.
• Asfalt geri dönüştürülebildiğinden ve yeniden kullanılabildiğinden betonla karşılaştırıldığında çevre dostudur.

Asfaltın Bakımı

Asfalt bir araba yolundaki çatlaklar, fark edildikten sonra mümkün olan en kısa sürede doldurulmalıdır. Bu onların yayılmasını engelleyecektir. Asfalt yollarındaki çatlakları doldurmak için kullanılan malzemeler kısa vadeli bir çözüm olarak herhangi bir ev geliştirme mağazasından satın alınabilir, ancak her zaman bir asfalt kaplama yüklenicisine başvurun çünkü muhtemelen inceleme ve onarım gerektiren temel bir sorun vardır. Asfalt yollarda görünen çukurlar fark edildikten sonra mümkün olan en kısa sürede yamalanmalıdır. Bu, çukurların üzerinden geçerek çukurların büyümesini veya daha fazla hasar oluşmasını önler. Çukur, yapraklar veya çubuklar veya diğer yabancı nesneler gibi her türlü birikintiden temizlenmelidir. Bu işlemi siz kendiniz de yapabilir ya da size en yakın bir asfalt kaplama yüklenicisine başvurabilirsiniz.

• Genel bir kural olarak, asfaltınızda çatlaklar gördüğünüzde yapmanız gereken ilk şey, hasarın daha fazla yayılmasını durdurmak için çatlak dolgusu veya hava şartlarına bağlı olarak sızdırmaz kaplama uygulamaktır.
• Mümkünse trafiği etkilenen bölgeden uzak tutmaya çalışın. Çatlak ve zayıflamış alandan geçen her araç yüzeye daha fazla zarar verebilir.
• Altta yatan sorunları belirlemenize yardımcı olması için deneyimli bir asfalt kaplama yüklenicisine güvenin. Uygun değerlendirme ve bakım yapılmadan yalnızca daha da kötüleşecek bir alt temel probleminiz olabilir.

Asfalt Sızdırmazlık Kaplaması

Sızdırmazlık kaplaması yeni asfalt yollar kurulduğundan yaklaşık 2 yıl sonra yapılmalıdır. Sızdırmazlık kaplaması, asfaltın korunmasına ve uzun süre yeni gibi görünmesine yardımcı olacaktır. Güneşten gelen UV ışınlarının asfaltın taban katmanına zarar vermesini engeller. Ayrıca çatlama ve çukurların oluşmasını ve yayılmasını da önler.
Sızdırmazlık kaplaması, çok teknik bir iş olmadığından küçük projelerde siz kendiniz de yapabileceğiniz gibi bir asfalt yüklenicisine de yaptırabilirsiniz. Asfalt yüzeyinizin görünümünü ve dayanıklılığını iyileştirmeye yardımcı olmak için conta kaplamasının birkaç yılda bir yeniden yapılması gerekir. Sızdırmazlık kaplaması uygulamadan önce, araba yolunun temizlenmesi ve tazyikli su ile yıkanması gerekir. Yağ, şanzıman yağı veya diğer maddelerden kaynaklanan lekeler temizlenmelidir. Bu, aşağıdaki basit ipuçlarını izleyerek alanı ticari bir temizleyici ile fırçalayarak yapılır. Lekeler temizlendikten sonra, araba yolu tazyikli su ile yıkanmalıdır. Her zaman önce lekeleri temizleyin, çünkü basınçlı yıkama, lekeye neden olan maddeyi asfaltın daha derinlerine sürükleyecektir. Elektrikli yıkamadan sonra, araba yolunun tamamen kuruması için zaman verilmeli ve ardından sızdırmazlık kaplaması başlayabilir.

Asfalt Sızdırmazlık Kaplamasının Faydaları

• Uzun vadeli onarım maliyetlerini azaltır.
• Kaplama yüzeyindeki kar ve buzun erime sürecini hızlandırır.
• Kaplamayı oksidasyon, yağ ve kimyasal dökülmelerden korur.
• Kaldırımı su girişinden, yağmurdan, dondan ve kar hasarından korur.
• Evinizin, binanızın ve peyzajınızın görünümünü iyileştirir.
• Yatırımınızı koruyarak kaldırımın ömrünü uzatır.